Blogcikkek

Hírek, cikkek, gyorselemzések és ügyfélkérdések tanácsadóink által kidolgozott megválaszolása és kielemzése közül válogathat. Használja a kategóriák szerinti szűkítést lehetővé tevő szűrőnket és böngésszen a mintegy 1500 archív tartalom között!

AdóPraxis

Kompenzációs felárra jogosult őstermelő

Őstermelői tevékenységet tervező egyéni vállalkozó az általános szabályok szerint állapítja meg az áfát. Őstermelői tevékenységet kíván folytatni, ahol kompenzációs felárra szeretne igényt tartani, s a mezőgazdasághoz kapcsolódó számlák áfatartalmát nem kívánja visszaigényelni, s ezáltal a fordított adózás alá eső vetőmagok áfáját is megfizeti a szállító részére. Hogyan jár el helyesen az egyéni vállalkozó ebben az esetben?

Így adózhatnak az őstermelők 2026-ban

Az őstermelői tevékenység adózási szempontból többféle közteherviselési formát biztosít a gazdálkodók számára. Az átalányadózás lehetősége, a bevételi korlátok vagy a költségelszámolás jelentik elsősorban azokat a kérdéseket, melyeket minden évben alaposan át kell tanulmányozniuk az érintetteknek.

Ingatlan bérbeadás adószámos magánszemélyként

Adott egy adószámos őstermelő, aki ingatlan bérbeadásba kezd, mint magánszemély. A 2024-es évben kiadott 6 ingatlant és 2 parkolót és ezekről számlát is kibocsátott, amelyre feltüntette az adószámát. A számlákat adómentesen állitja ki. Az ingatlan bérbeadási tevékenyseget nem jelentette be a NAV felé, nem fizetett negyedévente Szja előleget.

Munkások szállítására használt jármű áfája

A kérdésben szereplő gépjármű egy kisbusz, amellyel egy családi gazdálkodó a mezőgazdasági munkásokat szállítaná a művelendő területekre. Más célból a járművet nem használja. A kisbusz áfája ebben az esetben levonásba helyezhető?

Tárgyi eszköz beszámítása

A cég tulajdonában álló tárgyi eszközt árát beszámítanák egy megvásárolni kívánt traktor árába. Ilyen esetben , hogy kell eljárnia a cégnek az Áfa és számviteli törvénynek megfelelően?

Őstermelő termékeit értékesítő egyesület adózása

A vidék „értékeit és ízeit” népszerűsítő egyesület alkotótábort, workshopokat, kirándulásokat szervez különböző generációk számára. Ennek során az egyesület az őstermelőtől felvásárolja a termékeiket és azokat egy üzletben értékesítik. Kérdés, hogy ez a bevétel vállalkozási bevételnek számít és adóznia kell-e utána?

Őstermelő tárgyi eszköz nyilvántartása

Ha az őstermelő áfa-alany, akkor áfás számlát kell kiállítani a tárgyi eszköz értékesítésről és azután ingó értékesítésként adózik?

Őstermelő jövedéki adó visszaigénylése

Nem áfaalany őstermelő jövedéki adót szeretne visszaigényelni. A számlák a nevére szólnak, viszont a 7-es adószáma nem szerepel rajtuk. Így vissza lehet igényelni a jövedéki adót?

Őstermelő adózása

A felvetéssel érintett átalányadózó őstermelő 2023. március 31-ig állt munkaviszonyban, majd főállású őstermelő lett. Éves árbevétele felvásárlási jegyekből 15 millió Ft volt. Hogyan alakul a szocho és az esetleges szja fizetése?

Egyéni vállalkozás áfa státusza áfás ÖCSG lezárása után

Jelenleg még áfás ÖCSG befejezné és lezárja tevékenységét. Később, de még ebben az adóévben egyéni vállalkozást nyitna. Ebben az esetben az egyéni vállalkozás áfa státusza hogyan alakul? Szeretné alanyi mentesként indítani a egyéni vállalkozást, vagy befolyásolja ezt az előzményes időszak áfa- alanyisága?