Ezek az adójogszabályok változtak a nyár folyamán

A legnagyobb nyilvánosságot élvező iskolakezdési támogatás mellett a nyári adóváltozások a kriptoeszközök, a tartós befektetési számlára vonatkozó szabályozást, valamint a bizalmi vagyonkezelés és osztalék szabályait is érintették. Sándorné Új Éva adószakértő mutatja be a legfrissebb adóváltozásokat.

Ez a tartalom 35 napja jelent meg, lehetséges, hogy az itt szereplő információk már nem aktuálisak.

Legfrissebb tartalmainkat itt érheti el

Az idei nyár is több adóváltozást tartogatott számunkra. Az érintett, módosító jogszabályok a következők:

  • Az egyes törvényeknek az iskolakezdési támogatás bevezetésével összefüggő módosításáról szóló 2026. évi XXXIII. törvény (Módtv.). 
  • Az iskolakezdési támogatásról szóló 112/2026. (VII. 23.) Korm. rendelet (kormányrendelet).

A Módtv. és a kormányrendelet 2026. július 24-én lépett hatályba. Az Szja tv. iskolakezdési támogatáshoz kapcsolódó módosításai 2026. július 24-én, a Módtv2. szerinti módosításai pedig 2026. augusztus 31-én lépnek hatályba;

  • A Helyreállítási és Ellenállóképességi Terv végrehajtása érdekében szükséges adóintézkedésekről, valamint egyéb törvények módosításáról szóló 2026. évi XXXV. törvény (Módtv2.),

A Módtv2. főszabály szerint 2026. július 31-én lépett hatályba, egyes rendelkezései azonban későbbi időpontban – többek között 2026. augusztus 1-jén, 20-án, 26-án és 31-én, valamint október 1-jén – lépnek hatályba. A Módtv2. egyes társaságiadó-szabályai 2027-ben lépnek hatályba;

  • Az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény módosításáról szóló 2026. évi XL. törvény (Módtv3.).

A Módtv3. 2026. szeptember 1-jén lép hatályba.

Iskolakezdési támogatás

A személyi jövedelemadó törvényt érintő, külön írásunkban részletezett iskolakezdési támogatás összege gyermekenként 100 000 forint. Ha egy család több olyan gyermeket nevel, aki a fenti jogosultsági feltétel valamelyikének megfelel, akkor minden érintett gyermek után megkapják a 100 000 forintot.

A kriptoeszköz

A bankrendszert megkerülő kriptoeszközök egyre inkább megjelennek a mindennapokban, és a magánszemélyek is egyre több ügyletet kötnek velük. Adózási szabályaik az Szja tv. 67/A. §-ában találhatók. Az Szja tv. 67/A. § (9) bekezdésében szereplő kriptoeszköz-fogalom a Módtv2. 1. §-a alapján átkerül az Szja tv. fogalomértelmező rendelkezései közé, a 3. § 102. pontjába. A definíció tartalma nem változik. Eszerint kriptoeszköz az érték vagy jogok olyan digitális megjelenítője, amely megosztott főkönyvi technológia vagy hasonló technológia alkalmazásával elektronikusan átruházható és tárolható.
A „kriptoeszköz” az (EU) 2023/1114 európai parlamenti és tanácsi rendelet 3. cikke (1) bekezdésének 5. pontjában meghatározott olyan kriptoeszköz, amely nem központi banki digitális fizetőeszköz. A legismertebb kriptoeszköz a bitcoin. Magyarországon a kriptoeszközök piacát a 2024. évi VII. törvény szabályozza.
A kriptoügyletekből származó ügyleti eredmény megállapítása nem változik: bevételként a kriptoeszköz átruházása, átengedése – vagy a jog gyakorlásának megkezdése – időpontjára megállapított szokásos piaci értéket kell figyelembe venni.
A változás a kriptoeszközzel végrehajtott ügylet meghatározását érinti. A kriptoeszközzel végrehajtott ügyletnek minősül a kriptoeszköz bizalmi vagyonkezelésbe adása, magánalapítvány részére történő tulajdonba adása is, azzal, hogy bevételként azt az értéket kell tekinteni, amelyen azt az átvevő (kezelt vagyon, magánalapítvány) számviteli nyilvántartásba vette.
2026. október 1-jétől módosul az Szja tv. 3. §-ának 37. pontja. A változás alapján a Magyar Honvédség és a rendvédelmi szervezetek tagjának fogalmába a Magyar Honvédség, a Rendőrség, a helyi önkormányzati hivatásos tűzoltóság, a Polgári Védelem, a büntetés-végrehajtás és a polgári nemzetbiztonsági szolgálatok tagja tartozik. A fogalomból kikerül az Országgyűlési Őrség, valamint az állami hivatásos tűzoltóság. A módosítás azért fontos, mert az Szja tv. egyes rendelkezéseit e személyi kör esetében eltérően kell alkalmazni.

A tartós befektetési számlára vonatkozó szabályozás változása

A tartós befektetésből származó jövedelem adózási szabályait az Szja tv. 67/B. §-a tartalmazza. Az Szja tv. alapján bizalmi vagyonkezelő is köthet tartós befektetési szerződést. 

A TBSZ-en keletkező hozam adómértéke:

  • nulla százalék az ötéves lekötési időszak utolsó napjára,
  • 10 százalék szja, továbbá – a 2024. december 31. után kötött vagy újrakötött szerződések esetében – 8 százalék szocho, ha a lekötés a hároméves lekötési időszak végén nem folytatódik, vagy azt az ötéves időszak utolsó két évében szakítják meg;
  • 15 százalék szja, továbbá – a 2024. december 31. után kötött vagy újrakötött szerződések esetében – 13 százalék szocho, ha a lekötést a hároméves lekötési időszak vége előtt szakítják meg.

Az adózás tehát a lejárat előtti megszakításhoz kötődik. A Módtv2. egy új (15) bekezdéssel egészíti ki az Szja tv. 67/B. §-át. A jövőben nem eredményezi a lekötés megszakítását a bizalmi vagyonkezelő személyében bekövetkezett változás. Ennek feltételei:

  • az új bizalmi vagyonkezelő a megszűnt tartós befektetési szerződés megszűnését követő 30 napon belül új tartós befektetési szerződést köt, és
  • az eredeti (megszűnt) szerződés lekötési nyilvántartásában szereplő minden eszköz (pénzeszköz, pénzügyi eszköz) hiánytalanul szerepel a megszűnt szerződéssel azonos típusú, újonnan megkötött szerződés lekötési nyilvántartásában.

Az egyes meghatározott juttatások

Az Szja tv. 70. §-a tartalmazza az egyes meghatározott juttatások körét. Ide tartoznak a 70. § különböző bekezdéseiben nevesített juttatások – például a cégtelefon magáncélú használatának költsége és a reprezentációs kiadások –, valamint az Szja tv. 71. §-ában meghatározott béren kívüli juttatások keretösszegét meghaladó összegek is, így például a SZÉP-kártyára utalt támogatás évi 450 000 forintot meghaladó része. A juttatások köre kibővül. Az Szja tv. 70. § (5a) bekezdése alapján egyes meghatározott juttatásként adózik a vagyonelem tulajdonba adását nem eredményező vagyoni érték kedvezményezett magánszemély részére történő juttatásával összefüggő, a kezelt vagyont vagy a magánalapítványi vagyont terhelő költség, ráfordítás. Az adót a bizalmi vagyonkezelési jogviszony alapján kezelt vagyon, illetve a magánalapítványi vagyon terhére kell elszámolni.
Nem kell alkalmazni a rendelkezést, ha a belföldi vagyonelem tulajdonba adásakor az azt megszerző magánszemélynek illetékfizetési kötelezettsége nem keletkezne, külföldi vagyonelem tulajdonba adása esetén pedig a vagyonelem belföldi szerzése esetén nem keletkezne illetékfizetési kötelezettség.

A bizalmi vagyonkezelés

A Módtv2. több módosítást is tartalmaz a bizalmi vagyonkezeléssel kapcsolatban. Meghatározásra került a vagyonrendelő fogalma. Vagyonrendelő alatt azt a személyt kell érteni, aki az adott vagyonelemet ténylegesen bizalmi vagyonkezelésbe adta.

A vagyonátadással összefüggő adózási szabályok is változnak. A jelenlegi szabály alapján, ha valaki felértékelt eszközt adott bizalmi vagyonkezelésbe, és öt évig nem nyúlt hozzá, öt év elteltével a felértékelt érték erejéig adómentesen vehette ki. Az új szabály megszünteti ezt az ötéves kivárást, és bevezeti a „formatartás” elvét. Ez azt jelenti, hogy:

  • ha a vagyonelem változatlan formában (ugyanaz a vagyonelem) kerül vissza a kedvezményezetthez, a kiadás „bármikor adómentes”. Az adómentességhez nem lesz várakozási idő. 
  • ha a vagyonelem formát vált, a kifizetésnél szigorú sorrendiségi szabályt kell alkalmazni.

A bizalmi vagyonkezeléssel kapcsolatos további módosítások:

  • a vagyonátadáskor meg kell állapítani az átadott vagyonelem úgynevezett eszközérték-növekményét;
  • kriptoeszköz bizalmi vagyonkezelésbe vagy magánalapítványba adásakor nem lehet eszközérték-növekményt megállapítani; maga az átadás minősül kriptoeszközzel végrehajtott ügyletnek;
  • a vagyonrendeléskor kimutatott felértékelési különbözet a vagyontárgy értékesítése és más formában történő kiadása esetén osztalékként adókötelessé válik;
  • a tulajdonjog átadásával nem járó juttatás – például a kezelt vagyonba tartozó vagyontárgy ingyenes vagy kedvezményes használata – az Szja tv. 70. §-a szerinti egyes meghatározott juttatásnak minősül;
  • új nyilvántartási és adatszolgáltatási kötelezettségek lépnek életbe; a 2026. évre vonatkozó első adatszolgáltatás határideje kivételesen 2027. március 31.

A bizalmi vagyonkezeléssel kapcsolatban további változások is hatályba lépnek; a cikk nem tér ki valamennyi módosításra.

Megjegyzendő még, hogy a NAV kötelező ellenőrzést folytat le a 2023. szeptember 12. előtt nyilvántartásba vett bizalmi vagyonkezelők által kezelt vagyonok és a magánalapítványok tekintetében. 2028. január 1-jétől a kötelező ellenőrzés – az elévülési időn belül – valamennyi bizalmi vagyonkezelésre kiterjed.

Az osztalék

A magánszemély osztaléknak minősülő jövedelmeit az Szja tv. 66. §-a határozza meg. A szabályozás 2026. augusztus 31-étől változik. A 66. § (1) bekezdés af) pontja alapján osztaléknak minősül a magánalapítvány által a kedvezményezett vagy az alapítóhoz, csatlakozóhoz képest más magánszemély részére, a számviteli szabályok szerinti tőkeváltozás terhére juttatott vagyoni érték, ha annak fedezete a külön nyilvántartott eszközök eszközérték-növekménye. A 66. § (1) bekezdés ag) pontjának változása alapján osztaléknak minősül a bizalmi vagyonkezelési jogviszony keretében kezelt vagyon, illetve a magánalapítványi vagyon induló tőkéjének terhére nem a vagyonrendelő vagy az alapító által átadott vagyonelemmel azonos megjelenési formában juttatott bevétel, a vagyonkezelő, illetve a magánalapítvány elkülönített nyilvántartásában szereplő eszközérték-növekmény összegéig.